Wellness tijdens de zwangerschap

Het is heerlijk om jezelf in de watten te laten leggen tijdens de zwangerschap. Massage, zwemmen, naar de sauna, schoonheidsbehandelingen, you name it! Maar wat mag en kan wel? En wat wordt afgeraden. Vandaag een samenvattend artikel over wellness tijdens de zwangerschap.

Photo Credit: phalinn via Compfight cc

.

Zwangerschapsmassage

Het eerste wat ik je echt kan aanraden om te doen tijdens je zwangerschap is een zwangerschapsmassage. Ik vond het heerlijk!

In de eerste twaalf weken kan je waarschijnlijk nog prima op je buik liggen dus dan kun je een ‘gewone’ massage boeken. Geef wel even aan dat je zwanger bent en of je bijzondere klachten hebt, dan kan de masseuse daar rekening mee houden.

Wanneer je niet meer op je buik kunt liggen, of dat geen fijn idee vindt, dan kun je een speciale zwangerschapsmassage boeken (het is soms even zoeken naar een masseur bij jou in de buurt die dat aanbiedt). Bij een zwangerschapsmassage lig je op een speciale massagetafel met een gat voor je buik er in. Ook heb ik een massagetafel gehad waarbij er speciale kussen op een gewone tafel gelegd werden waar je dan op kon gaan liggen. Beide vond ik erg fijn liggen!

Zeker in de laatste 2 of 3 maanden, wanneer het lichamelijk allemaal wat zwaarder wordt, is een zwangerschapsmassage heel fijn. Geef wel echt aan wanneer je ergens klachten hebt, zoadat de masseur dat rekening mee kan houden. Ook moet je na de massage echt rustig omhoog komen en even rustig aan doen. Luister naar je lichaam (dat geldt altijd, maar tijdens je zwangerschap nog even net iets meer).

Ik zou persoonlijk wel enkel zwangerschapsmassages boeken en geen ‘bijzondere’ massages waarbij gebruik wordt gemaakt van alternatieve technieken, kruidenpakkingen of ‘heftige’ technieken. Rust en ontspanning is wat je nodig hebt, geen afmattende massage die allerlei energiebanen zou moeten opruimen… 😉 Overleg in elk geval altijd met de masseur en gebruik je eigen gezonde verstand.

Voor de Zeeuwen heb ik nog een aanrader: Rianne de Witte-Bezemer van massagepraktijk Het Klopt (op de foto te zien). Afgelopen week was ik op retraite en daar kreeg ik van Rianne de lekkerste massage ever!

Ook bij Elysium in Bleiswijk (een grote wellness) kun een heerlijke zwangerschapsmassage boeken, ook een aanrader!

Naar de sauna

Voor sommige vrouwen is naar de sauna gaan een jaarlijks/halfjaarlijks/maandelijks ritueel. Er wordt vaak gedacht dat je als zwangere helemaal niet meer naar de sauna mag, maar dat is een fabeltje! Het kan juist heerlijk en heel goed zijn om naar de sauna te gaan. Je kunt lekker ontspannen en dat is goed voor moeder en kind. Ook kunnen vrouwen die veel vocht vast houden baat hebben bij de sauna, omdat het kan helpen bij een betere vochtafdrijving.

Ik ben zelf onlangs voor het eerst naar de sauna geweest, dus ook als je geen ‘sauna-ervaring’ hebt, kun je naar de sauna gaan. Er zijn wel een paar do’s en don’ts:

Do’s

Laat je voorlichten. Geef bij de balie aan dat je zwanger bent en vraag wat zij jou wel en niet aanraden.

Twijfels of behoefte aan zekerheid? Vraag altijd je verloskundige om raad en daad. Daar is ze voor.

Luister naar je lichaam. Klachten als hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid en harde buiken zijn per definitie een teken dat je te veel van je lichaam vraagt! Zolang jij je lekker voelt, dan gaat het waarschijnlijk gewoon goed.

Zorg goed voor jezelf. Dat betekent onder andere: blijf goed drinken, neem voldoende rust tussendoor, doe rustig aan.

Zwemmen, loungen, ontspannen! Dat kan volop in de sauna, dus doe dat dan vooral ook lekker.

Don’t

Naar de sauna gaan wordt afgeraden in de eerste 3 maanden (14 weken) van je zwangerschap.

Voorkom oververhitting. Ga dus niet in de heetste sauna’s (verschilt hoe ‘ervaren’ je bent hoe warm ‘te heet’ is). Bouw rustig op, luister naar je lichaam en ga korter in de sauna zitten. Sommige artsen denken dat te hete sauna’s nemen (en vervolgens extreem afkoelen door een koud dompelbad) hartritmestoornissen kunnen veroorzaken bij je ongeboren baby. Daarnaast kun jijzelf eerder duizelig of onwel worden en een ‘natuurlijke koorts’ die kan ontstaan in de sauna kan zowel voor jezelf als de baby gevaarlijk zijn.

De infragroodsauna wordt afgeraden vanwege de straling. Ook is de zonnebank geen goed idee.

In het bubbelbad en dompelbad gaan in de sauna (of een gewoon zwembad) wordt afgeraden vanaf 6 weken voor de uitgerekende datum. Deze baden bevatten gemiddeld genomen meer bacteriën omdat ze kleiner zijn dan een gewoon zwembad (en het bubbelbad is ook nog eens warmer). Als je al een klein beetje ontsluiting zou hebben, hebben bacteriën meer kans om een infectie te veroorzaken. En dat moeten we niet hebben natuurlijk! Als je naar de sauna gaat en je moet afkoelen na het gebruik van de sauna, dan kun je beter een koude douche nemen of afkoelen door middel van pootje baden en je polsen/gezicht/rug natmaken in plaats van kopje onder gaan.

Wat ik heb gedaan tijdens mijn sauna bezoek: Ik ben in de stoombaden geweest (50 graden) en heb een paar minuutjes (voor het eerst in mijn leven) in de Finse sauna van 75 graden gezeten. Ruim voordat ik het echt heel warm kreeg ben ik eruit gegaan (dat was niet langer dan 5 minuten geloof ik) en heb ik me langzaam en voorzichtig afgekoeld. Ik heb dat gedaan door te pootje baden in het dompelbad en mijn polsen, gezicht en rug nat te maken. Ik was zelf heel voorzichtig, zo voor de eerste keer in de sauna. Better safe than sorry denk ik dan maar!

De don’ts klinken vrij heftig, daarom was ik een beetje huiverig om naar de sauna te gaan. Maar eenmaal geweest denk ik dat je inderdaad echt prima naar de sauna kunt als je zwanger bent. Het belangrijkste is je bewust te zijn van de dingen die niet zo verstandig zijn, goed te luisteren naar je lichaam en je te laten voorlichten door je verloskundige en de medewerkers van de sauna. En als je dat in acht neemt, dan is de sauna juist een heel goed plan tijdens je zwangerschap!

Peelings & laserbehandelingen

Peelings en laserbehandelingen bij de schoonheidsspecialiste, huidtherapeut of dermatoloog worden afgeraden tijdens de zwangerschap.

Over het thuisgebruik van salicylzuur en glycolzuur tijdens de zwangerschap wisselen de meningen een beetje. Salicylzuur gebruik ik daarom niet standaard meer (lees hier meer). Ik gebruik het nu alleen wanneer mijn huid onrustiger wordt. Dan smeer ik plaatselijk een beetje salicylzuur (ik gebruik al jaren de 2% BHA Gel van Paula’s Choice).

Andere schoonheidsbehandelingen

Dan zijn er nog heel veel andere schoonheidsbehandelingen natuurlijk. Belangrijk is dat wanneer je iets laat doen, je altijd aangeeft dat je zwanger bent, ook al ben je nog maar heel pril zwanger. Geeft dit bij voorkeur al aan tijdens het maken van de afspraak. Zo kan de expert rekening houden en advies geven.

Over het algemeen moet je voorzichtig zijn met behandelingen die chemische stoffen/zuren/kruiden bevatten, voor warmte zorgen, druk geven op de rug of buik en (vitamine)preparaten voor inwendig gebruik.

Kortom: Laat je lekker in de watten leggen tijdens je zwangerschap. Het meeste op het gebied van wellness tijdens je zwangerschap kan gewoon nog. Wel geldt: raadpleeg te allen tijden je verloskundige wanneer je vragen of twijfels hebt, luister naar je lichaam en gebruik je gezonde verstand.

Wat deed jij wel/niet qua wellness tijdens je zwangerschap? En heb je misschien nog fijne aanraders?

12 reacties

Roos -

Oh! Ik woon in Engeland en daar kennen ze het concept sauna zoals wij in Nederland hebben helemaal niet! En ik mis het zo erg! Je hebt wel Spa’s waar je massages kunt boeken, maar niet lekker in je nakie de hele dag kan verblijven! Ik denk er serieus over na om een vlucht naar NL te boeken en dan een dagje (of twee) in mijn favo sauna te verblijven. Ik vind het Elysium inderdaad heel erg fijn. Goed om te weten dat ze daar zwangerschapsmassages doen!

Iffy Alvi -

Wat een leuke post! Vooral die don’ts waren heel interessant om te lezen

XO

Lindsey Beljaars -

Lijkt me heerlijk, dat je toch kan genieten van Wellness! Dacht dat de sauna geen goed idee was tijdens een zwangerschap, maar tof dat dit gewoon kan!

Kiss & Make-up -

Oh wat interessant. Bij veel van deze dingen had ik nog niet eens stilgestaan.

Rosalie (4BeautyandLife) -

Ik heb het allemaal niet meer gedaan. Ik houd van stevige massages en dan komen er allerlei gifstoffen vrij. Daar krijg ik meestal al hoofdpijn van, dat wilde ik mijn kindje niet aan doen 😆. Gezichtsbehandelingen heb ik nog wel laten doen. Maar wel aangepast inderdaad. Over een paar weken ga ik weer met mijn vriendin naar de sauna! Hardcore zweten!

Suzanne -

Ik denk dat het ook heel erg verschilt aan jou als persoon, hoe je tijdens de zwangerschap bent en wat je wel en niet wilt op dat moment. Wel leuk om te lezen.

thebeautyblognl -

Fijn dat je toch naar de sauna kan!

Margot -

Fijn dat je toch gewoon naar de sauna kan, al is rustig aan doen inderdaad vast een goed idee!

Pamela -

Ik ben niet zwanger maar vind dit zo leuk om te lezen! Ik doe de opleiding allround schoonheidsspecialiste en daar leren wij dat een ‘echte’ finse sauna tussen de 90 en 100 raden moet zijn. In Nederlandse welness zie ik vaak anders. Heb je misschien ee idee waarom dat zo is?

manon -

Ik had er gewoon nooit bij stilgestaan dat er zoiets als zwangerschapmassages zijn! Maar wat fijn dat dit allemaal wel kan!

Dita -

Ik ben dol op de sauna maar had ook gehoord dat als je zwanger bent je dit beter niet kunt doen. Normaal gaan wij in de herfst en winter wel een paar keer heen. Zo lekker! Nu ik zwanger ben zijn we nog niet geweest.

Willemijn -

Het kan dus zeker wel, als je eenmaal de 14 weken gepasseerd bent! 😀 Gewoon rustig aan doen dus :)

Reageer ook